Popia Ayam Gulungan Kasih Sayang

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdullillah, hari ni dapat juga melaksanakan niat drpd sebelum puasa hari tu.
Niat apa tu?
Takdela apa sangat...cuma nak buat popia frozen je, konon2 tuk bulan puasa...hahaha. La ni bulan puasa pun dah abis, raya pun dah abis baru sempat nak buat. Apa criter ni...ihihihi.

Meh kongsi sket resepi popia ayam ni.

Bahan2 yg diperlukan:-
Kulit popia
Lobak merah
Sengkuang
Daging ayam kisar
Serbuk lada putih
Serbuk lada hitam
Sedikit garam
Bawang putih dan merah.

*Semua bahan2 tu ikut suka hati ye. Ikut suka2 kamu bak kata Chef Ammar
*Nak guna sayur campur pon boleh, saya suka guna sengkuang dan carrot je sebab itu yg anak2 saya makan.

Cara2nya.
Hiris carrot dan sengkuang memanjang. Nak cepat, sagat pun boleh tapi sengkuang akan lebih berair. Sebab tu saya hiris secara manual (rajin kan, untung mak mertua dapat menantu rajin macam saya)hahahaha..
Tumis daging ayam kisar tadi dengan bawang yg dah ditumbuk, campurkan sedikit serbuk lada putih dan hitam, sedikit garam tuk naik rasa.
Agak2 dah kering air tu masukkan carrot dan sengkuang yg dah dihiris tadi.Gaul hingga sebati dan rasalah ikut tekak masing2 ye.
Mudahkan....simple aje sebenarnya tp sampai 2 bln bertangguh nak buat.

Sejukkan intinya dulu then barulah digulung dengan kulit popia tadi. Pastikan anda tidak stress dan tidak berada dlm keadaan marah semasa nak menggulung nanti ye. Kalau rasa2 tak tenang tu rehat dulu, solat dulu, telan supplemen dulu baru sambung kerja menggulung. Barulah boleh menggulung dengan penuh rasa kasih sayang.

Maka terhasillah POPIA AYAM GULUNGAN KASIH SAYANG.
😋😋😋

** Maaf, ilustrasi kurang memuaskan, sempat ambil gambar sebelum goreng je, lepas goreng tak sempat snap dah kena sambar ngan anak2.

Share on Google Plus

About Norsyahili Solahuddin

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment

0 comments:

Post a Comment