Kisah Strawberi Si Masam Manis.


Strawberi?

Mesti teringat Cameron Highland. Sinonim sangat strawberi dan Cameron Highland, walaupun buah tu ada je kat tempat lain.

Dulu-dulu tu takde la suka sangat buah strawberi, tapi sejak Dato'Siti dilamun cinta dengan Datuk K yg terkenal dengan strawberi coklatnya, saya pun ikut terjebak. Konon peminat setia Dato'Siti la sangat. Poyoo sangat kan.

Okey la, nak cerita pasal buah strawberi ni.

Korang Tau Tak?

Buah strawberi mempunyai pelbagai khasiat.

1. Memutihkan gigi
-Dengan mengunyah strawberi setiap hari dapat membantu untuk menyihatkan mulut seperti memutihkan gigi, menghilangkan bau mulut dan membuat nafas menjadi lebih segar.

2. Mencegah kanser.
-Kandungan vitamin A, C, E dan Asam Ellagic yang berfungsi melumpuhkan sel kanser dalam tubuh, dan juga dapat mencegah terjadinya leukimia. Kandungan antioksidan yang tinggi di dalam buah strawberi akan melindungi tubuh dari serangan kanser. Buah strawberi dapat mencegah terjadinya kanser sel darah serta menghalang pertumbuhan kanser prostat, kanser payudara, kanser kulit dan kanser hati.

3. Mengubati jerawat.
-Kandungan asam di dalam strawberi itu sendiri mempunyai manfaat untuk mengubati jerawat secara semulajadi.

4. Menghaluskan kulit.
-Buah strawberi mampu mengeluarkan sel-sel kulit mati. Gunakan sebagai lulur mandi. Nak lagi best campurkan strawberi yang telah dihaluskan dengan susu dan minyak zaitun. Selain menjadi halus, kulit akan nampak lebih cerah.

5. Mencegah radang dan alergi.
-Kandungan gulanya yang rendah sangat sesuai untuk diet peghidap diabetes dan melawan radang sendi.


6. Kesihatan mata.
-Usia dan nutrisi mempengaruhi keadaan kesihatan mata, makin kita berumur mata pun jadi kabur. Dengan zat anti oksidan yang dapat memerangi radikal bebas, tentunya membantu mencegah penuaan.

7. Mencegah kerosakan fungsi otak.
-Makanan dan persekitaran membantu tersebarnya radikal bebas yang bioleh mengancam tubuh.
Untuk pengetahuan, radikal bebas bukan saja menyebabkan penuaan tetapi juga boleh mengancam fungsi otak. Dengan adanya vitamin c dan fitonutrient di dalam buah strawberi perkara tersebut boleh dicegah.

8. Mengawal tekanan darah tinggi.
-Kandungan potasium dan zat besi di dalam buah sangat berkesan untuk mengawal tekanan darah tinggi.

9. Mengurangkan kadar kolestrol dan mencegah penyakit jantung.
-Kandungan serat, folat, vitamin C dan anti oksidan yang tinggi, cukup efektif untuk mengurangkan kadar kolestrol di dalam badan dan sekaligus mencegah penyakit jantung.


Rugi rasanya kalau kita tak kongsi khasiat buah yang cantik masam manis ni.
Sekarang dah tau kan, ada rasa nak pegi beli buah strawberi tak sekarang.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat untuk kita semua.


Love
Elle
Pusat Tenaga Positif




















Share on Google Plus

About Norsyahili Solahuddin

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment

0 comments:

Post a Comment